odzaju wykonywanej pracy. Poszczególne rodzaje kursów z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy posiadają różne okresy ważności. Tak więc szkolenie BHP dla pracodawców i osób kierujących pracownikami powinny się odbywać co okres pięciu lat. Kurs dla pracowników inżynieryjnych, dla pracowników służby BHP oraz dla pracowników z narażeniem na niebezpieczne czynniki także posiada pięcioletni okres ważności. Z kolei szkolenia BHP dla pracowników administracyjnych i biurowych muszą być przeprowadzane raz na sześć lat. Najkrótszy okres ważności, bo tylko roczny, posiadają szkolenia BHP dla pracowników na stanowiskach robotniczych, głównie dlatego, że charakter ich pracy jest najbardziej narażony na niebezpieczeństwo pod względem wypadków. Kurs dla pracowników na stanowiskach robotniczych, których praca nie jest tak bardzo narażona na niebezpieczeństwa, jest ważny trzy lata.
Usługi związane z BHP
Zapewnienie swoim pracownikom odpowiednich szkoleń BHP oraz przestrzeganie zasad związanych z bezpieczeństwem i higieną w miejscu pracy należy do obowiązków pracodawcy. Istnieją specjalne firmy, które zajmują się oferowaniem usług z zakresu BHP. Do podstawowych usług takiej firmy można zaliczyć szkolenia BHP oraz outsourcing BHP, czyli inaczej kompleksową obsługę w tym zakresie. Firma BHP może ponadto przeprowadzać audyty bezpieczeństwa, prowadzić dokumentację powypadkową oraz przeprowadzić ocenę ryzyka zawodowego. W skład bezpieczeństwa i higieny pracy bardzo często wchodzą kwestie związane z PPOŻ, czyli ochroną przeciwpożarową, oraz kwestie związane w udzielaniem pierwszej pomocy. Firma zajmująca się branżą BHP często przeprowadza więc szkolenia PPOŻ, a także kursy pierwszej pomocy przedmedycznej. Samo BHP stanowi szeroką dziedzinę wiedzy, która obejmuje zestaw norm oraz przepisów mających na celu zapewnienie bezpiecznych warunków pracy. W firmie zajmującej się bezpieczeństwem i higieną pracy są zatrudnieni odpowiednio wykwalifikowani specjaliści.
Postępowanie powypadkowe
W niemal każdej pracy, mimo zachowania wszelkich zasad i przepisów związanych z bezpieczeństwem, może zdarzyć się jakiś nieszczęśliwy wypadek. W sytuacji wypadku, który miał miejsce podczas pracy, obowiązkiem pracodawcy jest sporządzenie odpowiedniej dokumentacji powypadkowej. Firma działająca w branży BHP oferuje pomoc w postępowaniu powypadkowym zajmując się sporządzaniem dokumentacji oraz instruowaniem pracodawcy, jakie kroki należy podjąć w kolejnych etapach postępowania powypadkowego. Pierwszym krokiem w przygotowaniu profesjonalnej dokumentacji powypadkowej jest przeprowadzenie szczegółowego dochodzenia w związku z zaistniałym wypadkiem pracownika. Jednym ze sposobów zapobiegania wypadkom podczas pracy jest właściwe edukowanie pracowników o grożących niebezpieczeństwach poprzez szkolenia BHP oraz różnego rodzaju kursy. Nie zawsze jednak możliwe jest zapobiegnięcie wypadkom w miejscu pracy, więc w sytuacji zaistnienia jakiegoś wypadku obowiązkiem pracodawcy jest sporządzenie dokumentacji powypadkowej.
Dlaczego trzeba posiadać ważne szkolenie BHP
Posiadanie ważnego okresowego szkolenia BHP jest obowiązkowe dla pracowników oraz pracodawców, co wynika z przepisów prawnych znajdujących się w Kodeksie pracy. Do zadań pracodawcy należy zapewnianie swoim pracownikom właściwych szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Posiadanie ważnego szkolenia BHP jest istotne nie tylko ze względu na obowiązek prawny, ale także ze względów szeroko rozumianego bezpieczeństwa. Kurs BHP prowadzony przez wykwalifikowanych specjalistów zaznajamia pracowników z obowiązującymi zasadami i przepisami zwiększając tym samym poziom bezpieczeństwa w danej firmie. Znajomość przepisów BHP może okazać się kluczowa w zapobieganiu różnym niebezpiecznym sytuacjom w miejscu pracy. Szkolenie BHP jest odpowiednio dobierane do rodzaju wykonywanej pracy oraz zajmowanego stanowiska, więc informacje zawarte w kursie są dopasowane do zagrożeń wynikających z wykonywania danego zawodu. Z innymi zagrożeniami spotyka się pracownik biurowy, a z innymi pracownik na stanowisku robotniczym.